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Sommersemester 2018


vergangene Veranstaltungen einblenden

Mon, 4/9 2.00 pm – 4.00 pm

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Thu, 4/12 4.00 pm – 7.00 pm

Mon, 4/16 2.00 pm – 4.00 pm

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FILMDISKUSSION

Film lesen

Präsentation von Apparatus und "Strogyj junoša" (Abram Room, 1936)

Wed, 4/18 7.00 pm

Dr. Natascha Drubek/Irina Schulzki

Ort
Filmmuseum Potsdam
Marstall, Breite Straße 1a
14467 Potsdam


Die Reihe "Film lesen" lädt viermal im Jahr Gäste ins Kino des Filmmuseums ein, die in jüngst erschienenen Büchern oder Zeitschriften über Filme geschrieben haben: über spannende Menschen und Themen aus Film- und Kinogeschichte, über Neuentdeckungen und neue Zugänge zu verschiedensten Aspekten der Filmkunst.
Nach einem kurzen Gespräch mit den Autor*innen folgt dann ein Film, dem in der Publikation besondere Aufmerksamkeit gewidmet wird.

Zum Anfang der Reihe steht das digitale Journal Apparatus im Fokus, dessen neueste Ausgabe sich der Geste im Film widmet.
Danach wird der Film "Strogyj junoša" (Der strenge Jüngling) des russischen Regisseurs Abram Room aus dem Jahr 1936 gezeigt.

Gäste

Dr. Natascha Drubek (Filmwissenschaftlerin)
Irina Schulzki (Filmwissenschaftlerin)

Moderation

Prof. Dr. Ursula von Keitz (Filmmuseum Potsdam/Filmuniversität Babelsberg KONRAD WOLF)


DEBATE

in medias res

Meinungsfreiheit und Medienpraxis – Die Lage in der Türkei

Thu, 4/19 6.00 pm – 7.30 pm

Location
Stadt- und Landesbibliothek
im Bildungsforum Potsdam
EG Veranstaltungssaal
Am Kanal 47
14467 Potsdam


Admission is free


Wie wirkt sich die aktuelle politische Situation in der Türkei auf künstlerische und gesellschaftliche Freiheiten, insbesondere im Film und in anderen Medien aus? Welche Formen des Widerstandes haben sich entwickelt und wie werden soziale Netzwerke und Crowd-Funding-Projekte dabei genutzt? Diese und weitere Fragen sind Thema dieses Abends und laden zum Austausch zwischen Publikum und Gästen aus der Türkei ein.
Eingeladen sind die Filmwissenschaftlerin Dr. Özgur Çiçek und die Medienwissenschaftlerin Dr. Özlem Savaş, die derzeit Stipendiatinnen des Brandenburgischen Zentrums für Medienwissenschaften (ZeM) sind. Mit diesem Stipendium können die beiden Forscherinnen ihre wissenschaftliche Arbeit in Deutschland fortsetzen. Ein weiterer Gast ist Bülent Mumay, der ehemalige Chefredakteur der Online-Ausgabe der Hürriyet und Autor der “Briefe aus Istanbul”, die regelmäßig in der Frankfurter Allgemeinen Zeitung erscheinen. Moderiert wird die Veranstaltung von der vielfach ausgezeichneten Regisseurin Ayşe Polat.

Sprache: Türkisch mit deutscher Übersetzung

Der Eintritt ist frei!


Gäste

Dr. Özgur Çiçek (Filmwissenschaftlerin, ZeM)
Dr. Özlem Savaş (Medienwissenschaftlerin, ZeM)
Bülent Mumay (Journalist FAZ)

Moderation

Ayşe Polat (Regisseurin)

Organisation

Dr. Adelheid Heftberger (ZeM)
Franziska Schubert (ZeM)


Mon, 4/23 2.00 pm – 4.00 pm

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COLLOQUIUM

Research Colloquium

Fri, 4/27 10.30 am – 1.00 pm

Özlem Savas, Judith Dobler

Location
ZeM – Brandenburgisches Zentrum für Medienwissenschaften
Hermann-Elflein-Straße 18
14467 Potsdam



This research colloquium for media studies gives postgraduates and scholars the opportunity to present and discuss their current doctorate and research projects within a collegial environment.

LEITUNG
Direktorium des ZeM
KOORDINATION
Dr. Adelheid Heftberger, ZeM


Digital spaces of intimacy, affinity, and affective politics of new migrants from Turkey
Dr. Özlem Savaş

This talk addresses how new migrants from Turkey create digital spaces of intimacy and affinity that serve as networked localities of diasporic solidarity and affective politics. Due to recent increase in political repression and turmoil in Turkey, a growing number of people – mostly intellectuals, academics, journalist, artists, and students - are leaving Turkey. Although these new migrants are settling around the globe, most are going to Europe, especially Germany. New migrants from Turkey have established various websites, blogs, and online groups to provide solidarity and collaboration and to establish social and political collectivities. I would suggest that these digital media platforms serve as spaces of intimacy and affinity, not only because they are imbued with profound feelings of solidarity, hope, fear, anger, despair, anxiety, overwhelm and impasse, but also because these collective, public, and political feelings are deliberately or unintentionally registered as the basis of the existing and possible collectivities and actions. My ongoing ethnographic research focuses on new migrants’ affective investment in digital media and its outcomes for diasporic solidarity and politics. In this talk, I will engage in a series of questions at the intersection of digital media, migration, feelings, and politics. How can collective, public, and political feelings archived in and circulated by digital media form the basis of the existing and possible collectivities and actions? How are digital localities produced, inhabited, and networked through intimacy and affinity emerging from the common experience of particular social, political, and historical circumstances? What kind of new political possibilities, horizons, and subjectivities emerge from the diasporic solidarity and affective politics that play through these digital localities and their networked connectivity that expands across digital and physical spaces?

Spüren. Beobachten. Entfalten – Zeichnen und Forschen in einem experimentalphysikalischen Labor
Judith Dobler

Im Anwendungslabor für experimentelle Röntgenphysik, dem „Berlin Laboratory for innovative X-ray Technologies“ der Technischen Universität, kurz BLiX, wird viel gezeichnet. Auf schwarze und weiße Tafeln, auf Papier, in Notiz- und Laborbücher, an Wände, auf Tischen, im Sitzen, im Stehen, allein und kollaborativ. Die Zeichnungen werden im Labor und in den Arbeitsräumen sichtbar – ihre Herstellung jedoch entzieht sich dem oberflächlichen Blick und in die Öffentlichkeit dringen diese Bilder zumeist nicht.
Für die Dissertation dient eine ethnografische Feldstudie in besagtem Labor als Grundlage für Fragestellungen zu analogen Medien in hochtechnischen Umgebungen, den Entwurfsverfahren in der (natur-)wissenschaftlichen Forschung sowie zu kollaborativen Wissensformen. Hierzu werden methodische Verfahren aus dem Labor herausgegriffen und auf eine medienwissenschaftlich-ästhetische Fragestellung experimentell angewendet. Die Methoden beinhalten sensorische Aufzeichnungsinstrumente, Dokumentations- und Speichermedien von Daten, sowie die für Analyseprozesse notwendigen Bild- und Textformate der wissenschaftlichen Erkenntnis.
Für den Vortrag im Kolloquium wähle ich drei methodische Verfahren, die aus ethnografischer und historischer Perspektive die Verschränkung von Kunst und Wissenschaft als bildgebender Handlung im Labor thematisieren: Durch „Spüren“ wird der Zugang im Labor mithilfe des optischen Instruments „Camera Lucida“ zeichnerisch erfasst. Im „Beobachten“ kann die wissenschaftliche Arbeit anhand von Notationsverfahren in „Laborbüchern“ aufgezeichnet werden. Das „Entfalten“ von gewonnenen Daten in der Analyse- und Interpretationsphase wird schließlich in Form von diagrammatischer Modellierung und visueller Theoriebildung nachgezeichnet.

Personen
Dr. Özlem Savaş is a media studies scholar with research interests in digital culture, social media, media ethnography, affective politics, and migration and diaspora. After she obtained her Dr. Phil. degree from the University of Applied Arts Vienna in 2008, she started working as Assistant Professor in the Department of Communication and Design at Bilkent University, Ankara, Turkey. Her ethnographic doctoral research explored diasporic practices of belonging within the aesthetics and the politics of the everyday. Recently, she carried out an ethnographic research project on practices of self and lifestyle on social media in Turkey. She published journal articles and book chapters on affective citizenship practices on social media, visual culture in political Islam, and diasporic aesthetics and politics of the everyday. She taught across a range of undergraduate and graduate courses in media studies and cultural studies, supervised MA dissertations, and hold administrative roles.

Judith Dobler (MA) studierte Design und Designtheorie in Potsdam, Rio de Janeiro und Basel. Seit 2014 forscht sie zum kollaborativen Skizzieren am Institut für Künste und Medien der Universität Potsdam. Bis 2017 war sie Mitglied im DFG-Graduiertenkolleg „Sichtbarkeit und Sichtbarmachung. Hybride Formen des Bildwissens“ an der Universität Potsdam. Neben ihrer langjährigen Berufspraxis als Designerin hält sie Vorträge, unterrichtet an Hochschulen, veranstaltet Workshops und publiziert im In- und Ausland. Sie lebt und arbeitet in Berlin. Ihre Forschungsthemen umfassen Episteme der Zeichnung, kollaborative Entwurfspraktiken, verkörperte Wissenspraktiken, sowie Diagrammatik und Text-Bildverhältnisse.


WORKSHOP

Postinternet vs. Postdigital

Wed, 5/2 4.00 pm – 7.00 pm

Marisa Olson

Location
ZeM – Brandenburgisches Zentrum für Medienwissenschaften
Hermann-Elflein-Straße 18
14467 Potsdam


Contakt
Prof. Dr. Judith Ackermann
pkkb@fh-potsdam.de


The terms #postinternet and #postdigital try to grasp recent transformations in the ways we live, think and interact. While learning machines densify, simplify and x-ray our life, the discourse tries to examine the trajectories of these developments and their significances for contemporary culture and future subjectivities. Do we learn from the machine, or does the machine learn from us?

On May 2nd the project PKKB (‘Postdigitale Kunstpraktiken in der Kulturellen Bildung’ / Postdigital Art Practices in Cultural Education’) invites to the workshop ‘Postinternet vs. Postdigital’ to ZeM in the center of Potsdam. NYC based artist Marisa OIson will give a talk about her work, her new project WellWellWell, as well as her personal perspective on the ‘postinternet’ within the arts. In a following panel talk Judith Ackermann, Marie-Luise Angerer, Jan Distelmeyer, Kristin Klein, Magdalena Kovarik, Marisa Olson, Anne Quirynen and Hanne Seitz will discuss about what that means for our society as well as the role of artists, scientists and theorists within it.

The event will held in English, questions and feedback in German are welcome.
When: 2nd May 2018, 4–7 p.m.
Where: Brandenburgisches Zentrum für Medienwissenschaften (ZeM), Hermann-Elflein-Straße 18, 14467 Potsdam
Contact: Prof. Dr. Judith Ackermann, pkkb@fh-potsdam.de"


WORKSHOP

Computer-based Approaches for the Analysis of Film Style

5/3 – 4 9.30 am – 6.30 pm

Location
ZeM – Brandenburgisches Zentrum für Medienwissenschaften
Hermann-Elflein-Straße 18
14467 Potsdam




With his idea of distant reading, Franco Moretti suggests a quantitative approach for literary studies that makes use of computer-based methods to identify complex patterns and hidden relationships in texts. One of the most popular approaches to implement distant reading is called stylometry. It is based on the assumption that authors have characteristic stylistic preferences when it comes to writing a text. These preferences may be expressed in terms of individual vocabulary or the frequent - and oftentimes unconscious - use of common function words, such as articles or conjunctions. By calculating the frequencies of individual word usage in different texts, a stylistic fingerprint of a text can be obtained. Texts may then be classified stylistically by means of their individual fingerprint. One popular application of stylometry is automatic authorship attribution for texts with unknown authorship by calculating their stylistic distance to other texts, where the authors are known.

In the workshop, we would like to explore how these quantitative stylometric approaches that are used in literary studies, can be transferred and extened to the analysis of film style. This also involves a critical reflection on the meaning and usage of the term style in the context of film studies as well as a discussion about its formalization to facilitate the automated computer-supported analysis of film style. One of the main challenges in adapting stylometric procedures from literary studies to the analysis of film can be found in the identification of quantifiable parameters. In literary studies, stylometry operates on word frequencies. In film studies, we find a plethora of other - technical as well as aesthetic - factors that influence film style, e.g. shot lengths and frequencies, angle and size of shots, techniques for connecting shots and scenes (e.g. cross fading), manipulation of time (e.g. slow motion and time lapse), motion and direction of movement (camera- and object motion), color usage and contrasts, frequently occurring persons, objects, audiovisual motifs language use and dialogic structure.

With this transdisciplinary workshop, we would like to bring together scholars from different fields such as film studies, literary studies, linguistics and computer science. We expect participants to contribute to the workshop by presenting their ideas and experiences on the analysis of style and to discuss chances and limitations of quantitative and computer-based approaches for the analysis of film.

Confirmed workshop speakers (in alphabetical order):
Jun.-Prof. Dr. Jan-Hendrik Bakels, Free University Berlin
Jun.-Prof. Dr. Manuel Burghardt, University of Leipzig
Prof. Dr. Ralph Ewerth, Leader of the Research Group Visual Analytics, TIB Hannover
Prof. Dr. Barbara Flückiger, University of Zurich
Prof. Dr. Peter Grzybek, University of Graz
Prof. Dr. Malte Hagener, University of Marburg
Dr. Adelheid Heftberger, Brandenburg Center for Media Studies
Christian Hentschel, Hasso-Plattner-Institute, Potsdam
Dr. Dietmar Kammerer, University of Marburg
Prof. Dr. Daria Khitrova, Harvard University
Dr. Sebastian Möring, University of Potsdam
Dr. Christian Gosvig Olesen, University of Amsterdam
Dr. Johannes Pause, Université du Luxembourg
Prof. Dr. Yuri Tsivian, University of Chicago
Prof. Dr. Chris Wahl, Film University Babelsberg KONRAD WOLF
Niels-Oliver Walkowski, Berlin-Brandenburg Academy of Sciences and Humanities
Prof. Dr. Mark Williams, Dartmouth University
Dr. Matthias Zeppelzauer, University of Applied Sciences, Sankt Pölten


Workshop organized by:
Adelheid Heftberger, Manuel Burghardt, Johannes Pause, Niels-Oliver Walkowski and Matthias Zeppelzauer


Participation:
If you are interested in participating, please send an Email to a.heftberger@zem-brandenburg.de until April 15, 2018. We will ask for a small compensation for catering costs (20 Euros) at the workshop.


WORKSHOP

The film heritage Festival "Il Cinema Ritrovato" on Tour

Wed, 5/9 2.30 pm – 11.00 pm

Guy Borlée, Bologna

Workshop
Mittwoch 09.05., 14:30 Uhr
WIS im Bildungsforum
Am Kanal 47
14467 Potsdam


Film screening
Mittwoch 09.05., 19:00 Uhr
Filmmuseum Potsdam
Breite Str. 1A
14467 Potsdam


Promoted by the Cineteca di Bologna and the Mostra Internazionale del Cinema Libero, every summer the festival Il Cinema Ritrovato offers the opportunity to watch more than 500 films from the most different decades and places of film heritage. The festival is often called the “cinéphiles’ heaven” by a vast community of people involved in studying and protecting this film heritage. It has become a well-established event for archivists, restorers, historians, movie fans and film professionals in general, bringing over 3,500 guests from fifty-six countries. Last year’s screenings were attended by more than 100,000 spectators. One of the main reasons for its success is undoubtedly the ten open-air evening screenings in Piazza Maggiore where an audience of almost 4,000 people can watch films on the big screen. Guests included important personalities such as Bernardo Bertolucci, Dario Argento, Nanni Moretti, Marco Bellocchio, and many others.

The lecture held by Guy Borlée will analyse the 31 year history and all the steps of the festival organization, from the search for the best film prints around the world, the film selection process and the festival’s sections to the instruments to handle 500 films in all analogue and digital formats. Furthermore it will include he subtitling systems, the online database, the catalogue production, the photo research, the communication strategies, the budgeting, the musical events, the national distribution called Il Cinema Ritrovato al Cinema and the project Cinema Ritrovato on Tour, the organization of exhibitions, the book and DVD publishing, ... Everything you always wanted to know about film festivals, but were afraid to ask!

At the evening of 9.5. the Filmmusum Potsdam will show a small selection of the festival’s films, specially selected and introduced by Guy Borlée.
The programme will show films from the 1910s in an order loosely inspired by a cinema’s usual programme structure of these years.
For further information: http://www.filmmuseum-potsdam.de/index.php?id=95aca19a0aa615ad5073001d907f4db1&year=2018&month=5

Since 1995, Guy Borlée is coordinator of the international festival Il Cinema Ritrovato. He is specialised in research of the best film sources at the international level, in the management of a large production team, the creation of musical accompaniment for silent films, the organisation of international conferences and the economic management of events.
Since 1995 he is also the coordinator of the summer programming Sotto le Stelle del Cinema (Under the stars of cinema), presenting film classics open-air on a huge screen on Bologna’s central square Piazza Maggiore.
Guy Borlée has presented the festival in many Universities recently among others Paris 8, Mainz, Loyola Marymount, Brown, Bari, Venezia and Bristol.
Admission to the workshop ist free. Because of limited seating we ask for registration. The talk will be held in english.

Organisation: Birgit Acar (Filmmuseum Potsdam) & Esther Riese (Student M.A. film heritage, Filmuniversität Babelsberg)



Thu, 5/17 1.00 pm – 11.00 pm

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CONFERENCE

Spürtechniken. Von der Wahrnehmung der Natur zur Natur als Medium – Tagung

5/24 – 25 9.30 am – 8.00 pm

Location
ZeM – Brandenburgisches Zentrum für Medienwissenschaften
Hermann-Elflein-Straße 18
14467 Potsdam



Europäische Medienwissenschaft, Universität Potsdam in Kooperation mit der Medienkulturwissenschaft, Albert-Ludwigs-Universität Freiburg

Organisatorinnen

Desiree Förster (Universität Potsdam)
Birgit Schneider (Universität Potsdam)
Evi Zemanek (Albert-Ludwigs-Universität Freiburg)

Mit Beiträgen von:

Urs Büttner, Ludwig Fischer, Verena Friedrich, Naomi Gramlich, Christiane Heibach, Rüdiger John, Verena Kuni, Maximilian Linsenmeier, Verena Meis, Thomas Metten, Agnes Meyer-Brandis, Myriel Milicevic, Maria Morata, Martin Siegler, Yvonne Volkart.

Außerdem findet im Rahmen des Programms statt:

1. ZeM Spring-Lecture: N. Katherine Hayles: "Are Sensing Technologies Cognitive? Making the Case"

Der Begriff der Natur wurde und wird disziplinübergreifend neu diskutiert, kritisiert und stellenweise abgeschafft. „Nach der Natur“ hieß 2010 ein Essay von Ursula Heise, der die Frage des Artensterbens in einem wissenschaftlichen, politischen und kulturellen Zusammenhang diskutierte; in „Ökologie ohne Natur: Eine neue Sicht der Umwelt“ argumentiert Timothy Morton, dass unser Bild von der Natur einen angemesseneren Umgang mit unserer Umwelt verhindert; dem gegenüber steht eine Bewegung, die versucht, Natur als das Elementare wieder einzufangen, für die beispielhaft John Durham Peters stehen mag, der 2015 eine Philosophie der elementaren Medien entwarf, in der er Natur als Medium fasst.

Die Tagung vereint Beiträge zu Wahrnehmungsfragen im weiten Rahmen der Möglichkeiten und Fallstricke einer gegenwärtigen Naturästhetik. Die Beiträge kommen aus den Geisteswissenschaften und der freien Kunst. Die Themen werden die Medialität der Natur in Wissenschaft und Kunst anhand von Beispielen, und auch im Rückbezug auf die Geschichte ausloten. Die Beitragenden fragen z.B., was sensorisch überwachte Umwelten über das Potential medialer Spürtechniken jenseits Natur-Kultur-Dichotomien aussagen; wie sich Menschen, die in die Natur gehen, gleichzeitig mit High-Tech gegen diese abschirmen; welche Einfühlungstechniken in Pflanzen uns empfindsam werden lassen für unsichtbare und komplexe Prozesse wie den Klimawandel, aber auch unter welchen medialen Bedingungen Pflanzen selbst in der aktuellen Forschung als sensitiv erscheinen; welche visuellen Wahrnehmungen ermöglichen wiederum global-sphärische Spürdispositive, die über remote-sensing den Zustand der Natur beobachten?

Übergeordnet werden wir diskutieren, ob der Begriff der Atmosphäre, zugleich meteorologisch und ästhetisch gedacht, dazu dienen kann, das Natürliche nicht als Gegenüberstehendes, sondern als das uns Umgebende und uns Durchdringende in einer responsiven Weise neu zu fassen? Sind Phänomene wie Solastalgia ein Symptom wiederaufkommender Sehnsucht nach verlorener Ganzheit, oder zeichnet sich hier eine empfundene Hilflosigkeit gegenüber Klimawandel, Artensterben, Luftverschmutzung ab, die die Notwendigkeit neuer Wissens- und Handlungsweisen aufzeigt? Was ist die Gegenwart sinnlich-leiblichen Spürens und Erkennens?

Neben den üblichen Vortragsformaten wird es auf der Tagung auch alternative Formate und viel Raum für Diskussionen geben. Auf diese Weise erhoffen wir uns einen intensiven Austausch zu all diesen Fragen.

Am Samstag findet im Anschluss an die Tagung die Gründung der AG Eco Media: Medien der Natur von 9:30-13:00 statt.

Teilnahme:

Da der Platz im ZeM begrenzt ist, bitten wir alle, die an der Tagung teilnehmen möchte, sich unter medienoekologie@uni-potsdam verbindlich anzumelden. Uns wäre es am liebsten, wenn alle Teilnehmer die ganze Tagung bleiben. Auf alle Fälle bitten wir vom Besuch von einzelnen Vorträgen abzusehen.


ZEM-SPRING LECTURE

1. ZeM Spring-Lecture

Are Sensing Technologies Cognitive? Making the Case

Fri, 5/25 6.00 pm – 8.00 pm

N. Katherine Hayles

Location
Universität Potsdam
Am Neuen Palais 10
Haus 8
14469 Potsdam


Mit N. Katherine Hayles eröffnet das Brandenburgische Zentrum für Medienwissenschaften (Potsdam) eine neue Vortragsreihe. Unter dem Titel Spring-Lecture wird jedes (Früh-)Jahr eine renommierte Persönlichkeit der (internationalen) Medienwissenschaften in Verbund mit einer der Mitglieds-Institutionen des ZeM eingeladen. Den Auftakt macht der Lehrstuhl für Medientheorie/Medienwissenschaft der Universität Potsdam (Europäische Medienwissenschaft) mit N. Katherine Hayles, die am 25. Mai 2018 an der Universität Potsdam zum Thema „Are Sensing Technologies Cognitive? Making A Case“ sprechen wird.

As programmable and networked computers move into the world with increasingly complex sensing systems, traditional questions about machine intelligence cease to be very useful to understand and conceptualize these developments. This talk will focus on cognition rather than intelligence and will compare the perspectives of biosemiotics on sign systems in biological organisms with the sensing capabilities of artificial cognitive systems. The issue is not simply terminological but rather illuminates what is at stake in designing and implementing sensing networks, especially in understanding the relation of such systems to the cognitions of their human designers and users.

Persons
N. Katherine Hayles is Professor of Literature with focus of research on science and technology, electronic textuality and science fiction. She is the author of numerous books, including Unthought. The Power Of The Cognitive Nonconscious (2017), How We Think. Digital Media and Contemporary Technogenesis (2012) and How We Became Posthuman. Virtual Bodies in Cybernetics, Literature and Informatics (1999).


Location
Map


COLLOQUIUM

Research Colloquium

Fri, 6/1 2.00 pm – 4.30 pm

Carolin Anda, Özgür Cicek

Location
ZeM – Brandenburgisches Zentrum für Medienwissenschaften
Hermann-Elflein-Straße 18
14467 Potsdam



This research colloquium for media studies gives postgraduates and scholars the opportunity to present and discuss their current doctorate and research projects within a collegial environment.

LEITUNG
Direktorium des ZeM
KOORDINATION
Dr. Adelheid Heftberger, ZeM



WORKSHOP

Serienforschung und Fernsehwissenschaft

Fri, 6/8 9.30 am – 6.30 pm

Location
ZeM – Brandenburgisches Zentrum für Medienwissenschaften
Hermann-Elflein-Straße 18
14467 Potsdam


Admission is free



COLLOQUIUM

Research Colloquium

Fri, 7/6 10.30 am – 1.00 pm

Naomie Gramlich, Lea Wohl von Haselberg

Location
ZeM – Brandenburgisches Zentrum für Medienwissenschaften
Hermann-Elflein-Straße 18
14467 Potsdam



This research colloquium for media studies gives postgraduates and scholars the opportunity to present and discuss their current doctorate and research projects within a collegial environment.

LEITUNG
Direktorium des ZeM
KOORDINATION
Dr. Adelheid Heftberger, ZeM