
27. April 18
Ort
ZeM – Brandenburgisches Zentrum für Medienwissenschaften
Hermann-Elflein-Straße 18
14467 Potsdam
Forschungs- und Doktorandenkolloquium
Das medienwissenschaftliche Forschungskolloquium bietet DoktorandInnen und Post-Docs die Möglichkeit, ihre aktuellen Promotions- und Forschungsprojekte zu präsentieren und im kollegialen Rahmen zu diskutieren.
LEITUNG
Direktorium des ZeM
KOORDINATION
Dr. Adelheid Heftberger, ZeM
Digital spaces of intimacy, affinity, and affective politics of new migrants from Turkey
Dr. Özlem Savaş
This talk addresses how new migrants from Turkey create digital spaces of intimacy and affinity that serve as networked localities of diasporic solidarity and affective politics. Due to recent increase in political repression and turmoil in Turkey, a growing number of people – mostly intellectuals, academics, journalist, artists, and students – are leaving Turkey. Although these new migrants are settling around the globe, most are going to Europe, especially Germany. New migrants from Turkey have established various websites, blogs, and online groups to provide solidarity and collaboration and to establish social and political collectivities. I would suggest that these digital media platforms serve as spaces of intimacy and affinity, not only because they are imbued with profound feelings of solidarity, hope, fear, anger, despair, anxiety, overwhelm and impasse, but also because these collective, public, and political feelings are deliberately or unintentionally registered as the basis of the existing and possible collectivities and actions. My ongoing ethnographic research focuses on new migrants’ affective investment in digital media and its outcomes for diasporic solidarity and politics. In this talk, I will engage in a series of questions at the intersection of digital media, migration, feelings, and politics. How can collective, public, and political feelings archived in and circulated by digital media form the basis of the existing and possible collectivities and actions? How are digital localities produced, inhabited, and networked through intimacy and affinity emerging from the common experience of particular social, political, and historical circumstances? What kind of new political possibilities, horizons, and subjectivities emerge from the diasporic solidarity and affective politics that play through these digital localities and their networked connectivity that expands across digital and physical spaces?
Spüren. Beobachten. Entfalten – Zeichnen und Forschen in einem experimentalphysikalischen Labor
Judith Dobler
Im Anwendungslabor für experimentelle Röntgenphysik, dem „Berlin Laboratory for innovative X-ray Technologies“ der Technischen Universität, kurz BLiX, wird viel gezeichnet. Auf schwarze und weiße Tafeln, auf Papier, in Notiz- und Laborbücher, an Wände, auf Tischen, im Sitzen, im Stehen, allein und kollaborativ. Die Zeichnungen werden im Labor und in den Arbeitsräumen sichtbar – ihre Herstellung jedoch entzieht sich dem oberflächlichen Blick und in die Öffentlichkeit dringen diese Bilder zumeist nicht.
Für die Dissertation dient eine ethnografische Feldstudie in besagtem Labor als Grundlage für Fragestellungen zu analogen Medien in hochtechnischen Umgebungen, den Entwurfsverfahren in der (natur-)wissenschaftlichen Forschung sowie zu kollaborativen Wissensformen. Hierzu werden methodische Verfahren aus dem Labor herausgegriffen und auf eine medienwissenschaftlich-ästhetische Fragestellung experimentell angewendet. Die Methoden beinhalten sensorische Aufzeichnungsinstrumente, Dokumentations- und Speichermedien von Daten, sowie die für Analyseprozesse notwendigen Bild- und Textformate der wissenschaftlichen Erkenntnis.
Für den Vortrag im Kolloquium wähle ich drei methodische Verfahren, die aus ethnografischer und historischer Perspektive die Verschränkung von Kunst und Wissenschaft als bildgebender Handlung im Labor thematisieren: Durch „Spüren“ wird der Zugang im Labor mithilfe des optischen Instruments „Camera Lucida“ zeichnerisch erfasst. Im „Beobachten“ kann die wissenschaftliche Arbeit anhand von Notationsverfahren in „Laborbüchern“ aufgezeichnet werden. Das „Entfalten“ von gewonnenen Daten in der Analyse- und Interpretationsphase wird schließlich in Form von diagrammatischer Modellierung und visueller Theoriebildung nachgezeichnet.
Personen
Dr. Özlem Savaş is a media studies scholar with research interests in digital culture, social media, media ethnography, affective politics, and migration and diaspora. After she obtained her Dr. Phil. degree from the University of Applied Arts Vienna in 2008, she started working as Assistant Professor in the Department of Communication and Design at Bilkent University, Ankara, Turkey. Her ethnographic doctoral research explored diasporic practices of belonging within the aesthetics and the politics of the everyday. Recently, she carried out an ethnographic research project on practices of self and lifestyle on social media in Turkey. She published journal articles and book chapters on affective citizenship practices on social media, visual culture in political Islam, and diasporic aesthetics and politics of the everyday. She taught across a range of undergraduate and graduate courses in media studies and cultural studies, supervised MA dissertations, and hold administrative roles.
Judith Dobler (MA) studierte Design und Designtheorie in Potsdam, Rio de Janeiro und Basel. Seit 2014 forscht sie zum kollaborativen Skizzieren am Institut für Künste und Medien der Universität Potsdam. Bis 2017 war sie Mitglied im DFG-Graduiertenkolleg „Sichtbarkeit und Sichtbarmachung. Hybride Formen des Bildwissens“ an der Universität Potsdam. Neben ihrer langjährigen Berufspraxis als Designerin hält sie Vorträge, unterrichtet an Hochschulen, veranstaltet Workshops und publiziert im In- und Ausland. Sie lebt und arbeitet in Berlin. Ihre Forschungsthemen umfassen Episteme der Zeichnung, kollaborative Entwurfspraktiken, verkörperte Wissenspraktiken, sowie Diagrammatik und Text-Bildverhältnisse.